Grote clubactie breekt alle records

Jouw boodschap direct onder de aandacht bij de juiste doelgroep.

Een campagne die écht het verschil maakt

De Grote Clubactie brak in 2020 alle records met een opbrengst van dik 9,5 miljoen euro. Ruim 1 miljoen euro meer dan het jaar ervoor, terwijl het verenigingsleven stil viel. Een paar maanden voor de start van de actie heeft Contentvorm het marketing- en communicatie team van de Grote Clubactie mogen ondersteunen.

Samen met het team bepaalden we de communicatiestrategie. Juist nu zijn de clubloten van groot belang en zorgen ze ervoor dat iedereen het verschil kan maken zijn of haar dorp, stad of regio. In een onderzoek van de Grote Clubactie kwam naar voren dat een groot aantal clubs (87%) het financieel zwaar had. Om aan te tonen hoe belangrijk de clubloten dit jaar zijn hebben we dit via de media breder kenbaar gemaakt.

In september start de verkoop van de Grote Clubactie. Het eerste lot is uitgereikt aan de voorzitter van de Grote Clubactie, Burgemeester van Breda: Paul Depla. Contentvorm verzorgde de productie van de film en de fotografie.

Video afspelen

In de media

Naast het ANP (Algemeen Nederlands Persbureau) heeft Omroep Brabant een mooie reportage gemaakt over de nijpende situatie bij de Nederlandse sportclubs. 

Water staat de Brabantse sportclubs aan de lippen.
‘Dit is met tienduizend euro niet goed te maken’.

Het gehele interview met de voorzitter van de Bredase voetbalclub Boeimeer kun je hier bekijken.

Een paar dagen later is het  jeugdjournaal langsgekomen om een reportage te maken over het belang van de clubloten. 

Contentvorm heeft deze producties van begin tot eind begeleid. 

Sporthelden en ambassadeurs

Om het belang van de clubloten te onderstrepen heeft de Grote Clubactie in samenwerking met haar partners loten aangeboden aan topsporters.

Contentvorm heeft dit concept bedacht, vorm gegeven en de medewerkers van de Grote Clubactie getraind in het maken van video’s met mobiel zodat zij tijdens iedere overhandiging effectief content voor alle kanalen konden maken. Iedere overhandiging leverde content op voor verschillende momenten op alle kanalen. Omdat de Grote Clubactie gedurende de hele actie loten is gaan uitreiken aan topsporters van verschillende mensen bereikt. De bovenstaande video’s zijn bijvoorbeeld opgemerkt door liefhebbers van atletiek, korfbal, wielrennen en  turnen.

TikTok challenge

Het zijn de kinderen die de loten verkopen en kinderen bereik je al lang niet meer alleen via de traditionele media. Om de kinderen te enthousiasmeren voor de lotenverkoop hebben we TikTok ingezet. We hebben kinderen uitgedaagd met de vraag. Hoe ga jij dit jaar coronaproof loten verkopen? Onder de leukste filmpjes werden leuke prijzen verloot. 

Het resultaat: De actie ging viral en leverde na anderhalve week al meer dan 1000 unieke video’s op. Deze unieke en authentieke content is de gehele campageperiode ingezet. Adformatie schreef er een leuk artikel over wat je hier kunt lezen.

Video afspelen

De finale!

Video afspelen

In december is de lotenverkoop voorbij en wordt de stand opgemaakt. De opbrengst was fenomenaal! 9.5 miljoen euro, ruim 1 miljoen meer dan in 2019. 300.000 clubleden hebben zich enorm ingezet voor zijn of haar vereniging. Dit fantastische bericht hebben we met de pers gedeeld. Met succes! ANP, Radio 1, Radio 2, NOS online, NOS Journaal, NOS Jeugdjournaal, Hart van Nederland, teletekst, RTL Nieuws online zijn enkele media die aandacht gaven aan dit onderwerp.